Over een tijdje varen vrachtschepen bemanningloos over zee. Al in 2020 verwacht Rolls-Royce een eerste prototype van een op afstand bestuurbaar schip te presenteren. Over twee decennia komen ze volgens het Britse bedrijf in de vaart.

Het op afstand bestuurbare schip heeft geen matrozen en zelfs geen kapitein meer aan boord. Enkel vracht. Om het proces te controleren en eventueel in te kunnen grijpen bij onvoorziene situaties houdt iemand vanaf een basisstation de controle over het schip en kan die via camera’s in real-time meekijken. Omdat het verder volledig autonoom vaart, is de controller in staat meerdere schepen tegelijkertijd in de gaten houden.

Vracht van kop tot kont

Dit brengt een aantal voordelen met zich mee. Omdat er geen leef- en slaapruimte nodig is voor de bemanning kan het hele schip van kop tot kont beladen zijn met vracht. Dit levert een groot efficiënt gebruik op. Hiernaast kunnen de personeelskosten drastisch omlaag, omdat er maximaal één persoon nodig is voor de besturing. Ook het aantal ongelukken zal omlaag gaan, aangezien de meeste komen door menselijke fouten.

De beste stuurlui staan aan wal

Nadelige gevolgen zijn er ook, vooral voor de sector. De kostprijs gaat misschien omlaag, maar dat geldt ook voor de werkgelegenheid. Voor bemanningsleden is het daarom te hopen dat dit hele project niet zo’n vaart loopt. Anders staan de beste stuurlui over een paar jaar letterlijk aan wal.

Beeld: Rolls-Royce

MEER WETEN?

Ga naar Wired